Wirtualne stoiska

TARGI WIRTUALNE.

Przestrzeń hali, mocne światło, tłumy gości i zwiedzających. Ciekawe rozmowy, nowe kontakty, okazja do spotkań z ludźmi, których widzimy niejednokrotnie tylko przy takich okazjach. Właśnie z tym – jeszcze niedawno – kojarzyła nam się impreza targowa. Lockdown miał ogromny wpływ na branżę targową. Krótkim cięciem została ograniczona praktycznie każda możliwość organizacji, a zarazem uczestnictwa w wydarzeniach. Organizatorzy targów i wykonawcy stoisk najlepiej zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo zmienił się świat wystaw i eventów. Pierwszy kwartał nowego roku przyniósł ogromną rewolucję. W tym czasie, na świecie miało odbyć się około 2500 wydarzeń (źródło: www.eventseye.com). Niestety, większość z nich się nie odbyła. Ponad 90% z nich została odwołana lub przesunięta.

Pojawiło się zapotrzebowanie na alternatywne rozwiązania. Potrzeba jest matką wynalazków, więc choć temat nie jest zupełnie nowy, to organizatorzy targów zaczęli niemal hurtowo przenosić wydarzenia do Internetu. Na różne sposoby.

ISPO MUNICH ONLINE 2021

Targi ISPO to największe wydarzenie targowe branży sportowej & outdoorowej w Europie. Przed pandemią gromadziło kilkadziesiąt tysięcy odwiedzających oraz kilka tysięcy (ponad 2500) wystawców. Podczas kilku dni trwania eventu, można było tu spotkać ludzi z całego świata, posłuchać o trendach i kierunkach rozwoju rynku i zobaczyć nowości z branży. Spotkania te, nie służyły jednak tylko, albo – jedynie – biznesowi. To właśnie na targach spotykają się ludzie, których łączą wspólna praca i pasje, którzy nawzajem się inspirują, tworzą i rozwijają nowe projekty.  W tym roku, niestety, wydarzenie w formie stacjonarnej nie mogło się odbyć. Za to targi ISPO MUNICH 2021 odbyły się w wersji online.

Można by uznać, że było „jak zwykle”:  Jednak targi stacjonarne i wirtualne trudno jest porównywać.

Targi wirtualne trwały 5 dni, od 1-5. lutego 2021 (tym razem od poniedziałku do piątku), zgromadziły 545 wystawców. W trakcie wydarzenia online odbyło się 150 oficjalnych prelekcji i spotkań online na żywo, a platformę targową odwiedziło w trakcie trwania imprezy ponad 31000 odwiedzających, ze 110 krajów z całego świata.

Międzynarodowe marki sportowe wystawiały się w formie tzw. wirtualnego brandroomu na specjalnej platformie stworzonej na potrzeby wirtualnych targów ISPO przez firmę FOURSORCE. Wystawcy prezentowali swoją ofertę za pośrednictwem filmów, zdjęć kolekcji i produktów, którym towarzyszył odpowiedni opis. W każdym brandroomie była możliwość skorzystania z live chatu oraz wysyłania wiadomości/zapytań o konkretny produkt lub możliwość współpracy. Wystawcy mogli aktywnie wyszukiwać odwiedzających odpowiadających profilem produktom przez nich oferowanych. Firma FOURSOURCE jest właścicielem największej w Europie cyfrowej platformy foursource.com, prezentującej kompleksową ofertę firm sourcingowych, zajmujących się zaopatrzeniem i produkcją dla marek odzieżowych i tekstylnych, w tym również marek sportowych i outdoorowych. Zaadoptowane na potrzeby targów ISPO MUNICH rozwiązanie, przeszło więc już swoje testy w praktyce i po niewielkich zmianach, było gotowe do nowego wykorzystania.

REALNY WYSTAWCA ONLINE

Polish Outdor Group jako stowarzyszenie wystawia się na targach ISPO MUNICH stacjonarnie od wielu lat. POG, to ogólnopolskie stowarzyszenie, skupiające najważniejszych przedstawicieli branży outdoor, rekrutujących się spośród dystrybutorów dużych marek międzynarodowych, rodzimych sklepów turystycznych oraz polskich producentów odzieży i akcesoriów outdoorowych. Głównymi zadaniami stowarzyszenia są: działanie na rzecz rozwoju rynku outdoor, poprawa warunków działania biznesowego firm branżowych operujących na terenie Polski oraz promocja outdoorowego stylu życia zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju wśród konsumentów ostatecznych.

Wystawcy na ISPO MUNICH ONLINE, w tym stowarzyszenie POG, zamiast fizycznych stoisk mieli do dyspozycji stoiska wirtualne tzw. brandroomy, w ramach których prezentowali swoją ofertę i komunikowali się z odwiedzającymi. Cyfrowa platforma targowa zapewniała szereg możliwości prezentacji produktów (umieszczanie filmów wizerunkowych oraz produktowych , otagowanych kategorią katalogową zdjęć produktów z opisem i przekierowaniem na stronę zewnętrzną wystawcy lub linki do katalogów, cenników itp. ) oraz narzędzi komunikacyjnych umożliwiających interakcje z klientem takich jak live chat, możliwość spotkania online, wyszukiwania potencjalnych klientów w bazie danych odwiedzających i wysyłania zapytań dot. ewentualnej współpracy, uczestnictwo w prezentacjach i warsztatach marek live. Zakres i dostęp do określonych funkcjonalności uzależniony był od wybranego przez wystawcę pakietu. Taki wirtualny brandroom posiadało także stowarzyszenie POG. Stoisko wirtualne POG cieszyło się ogromnym zainteresowaniem odwiedzających. Głównie z tego powodu, że w jednym miejscu zgromadzonych było wiele marek lokalnych i różnych produktów outdoorowych. Jeśli ktoś zatem był zainteresowany współpracą z markami z polskiego rynku outdoorowego, z łatwością mógł tu zapoznać się z ich ofertą i nawiązać pierwszy kontakt.

TARGI TO MIEJSCE SPOTKAŃ.

Stoiska targowe Stowarzyszenia POG, od lat organizowane na targach ISPO oraz OutDoor by ISPO w Monachium, mają dość szczególną  funkcję. Z uwagi na cele stowarzyszenia, są one przede wszystkim miejscem spotkań przedstawicieli branży. Eventy organizowane na stoisku oraz towarzyszący im networking sprzyjają integracji środowiska i nawiązaniu nowych, międzynarodowych kontaktów biznesowych.

Zdaniem niektórych członków stowarzyszenia, podczas tegorocznych targów ISPO MUNICH w wersji online, trudno było realizować cel dotychczasowych stoisk stacjonarnych, którym było stworzenie MIEJSCA DO SPOTKAŃ. Na gruncie tych wątpliwości i rozterek powstała koncepcja specjalnej wirtualnej przestrzeni networkingowej umożliwiającej spotkania live z potencjalnymi klientami w warunkach ułatwiających prezentację najważniejszych informacji o polskim rynku outdoorowym, a przy okazji przybliżających piękne krajobrazy Polskich gór i nasze tradycje… i tak narodziła się wirtualna górska chata POG.

ZAPRASZAMY DO NASZJ CHATY!

Drewniana, góralska chata, zza okien której, rozpościera się widok na przepiękne polskie Tatry, a w środku słychać trzaskający w kominku ogień. Tak z grubsza wyglądało tegoroczne stoisko wirtualne POG, które stanowiło świetne uzupełnienie oferty prezentowanej w oficjalnym brandroomie POG podczas targów ISPO MUNICH ONLINE.

Ta przestrzeń funkcjonowała więc równolegle z targami online. Można było tu trafić poprzez linki umieszczone m.in. na profilu targowym stowarzyszenia POG, ale także dzięki indywidualnym zaproszeniom wysyłanym przez stowarzyszenie do jego członków, partnerów, mediów i odwiedzających. Osoba, która odwiedzała ten wirtualny showroom, pojawiała się w nim jako awatar. Każdy miał inny kolor i swój mały ekranik, w którym wyświetlany był obraz z kamery komputera.  Dzięki klawiaturze lub myszce, możliwe było nie tylko zwiedzanie i oglądanie tej przestrzeni, ale także uruchamianie funkcji interaktywnych (np. można było obejrzeć filmy z wydarzeń organizowanych przez POG, poczytać  informacje o rynku outdoorowych w Polsce) oraz udział w realnych spotkaniach biznesowych (np. z firmami zainteresowanymi dystrybucją polskich produktów outdoorowych na innych rynkach europejskich).


PORANNA KAWA W WERSJI ONLINE

W czasie trwania targów, możliwe było indywidualne zwiedzanie showroomu. Codziennie organizowane były także grupowe spotkania online – na żywo tzw. Wirtualna Kawa z POG. I to właśnie ta funkcjonalność okazała się kluczowa. Unikalność rozwiązania, atmosfera miejsca oraz funkcjonalność sprzyjała ciekawym interakcjom, które były bardzo zbliżone do kontaktów zachodzących na realnym stoisku, w warunkach targów odbywających się stacjonarnie przed pandemią.

Nikt tego wcześniej nie zrobił. Dlatego też, nikt nie miał pewności, jak zostanie odebrany taki pomysł na podtrzymanie atmosfery i „życia targowego”. Jednak, już pierwszego dnia targów, okazało się, że to właśnie tam przeniesie się – przynajmniej jakaś jego część. Wieść o showroomie POG rozeszła się bardzo szybko. W ciągu 5 dni trwania targów ISPO MUNICH, goście spędzili w chatce POG w sumie, ponad 2500 minut, (czyli ok. 42 godzin) organizując po kilka spotkań dziennie. Od porannej, wirtualnej kawy zaczynając.

Wirtualny showroom był jednak czymś więcej jak tylko miejscem spotkań. Elementy wystroju były równocześnie interaktywnymi punktami informacyjnymi.

Wnętrze chatki było relatywnie niewielkie, ale równocześnie, w sposób czytelny podzielone na kilka stref.  Jedną ścianę domku zajmowały logotypy firm członkowskich stowarzyszenia POG. Każdy z członków miał pod swoim logotypem interaktywne ikony, po kliknięciu na które otwierała się karta z  informacjami o firmie, link do strony internetowej lub szybkie przekierowanie do brandroomu czyli wirtualnego stoiska na ISPO MUNICH ONLINE. Osobne strefy poświęcone były m.in. działalności Stowarzyszenia, eventom czy kampaniom przez nie organizowanym  oraz podstawowym informacjom o polskim rynku outdoorowym. Wszelkie funkcjonalności wirtualnej przestrzeni dostępne były w trakcie spotkań online, ale również podczas indywidualnych wirtualnych spacerów.


ZAKOPANE – MONACHIUM – NOWY JORK

Góralska chata POG ugościła podczas trwania targów ISPO MUNICH ONLINE ponad 600 osób, z kilkunastu krajów Europy, Azji i Ameryki Płn. Stowarzyszenie POG pojawiło się „na ustach” niemal całej międzynarodowej branży outdoorowej i sportowej. Dzięki ciekawej koncepcji udało się stworzyć wirtualną przestrzeń, który nie tylko przyciągała ludzi, ale umożliwiała i generowała nowe, realne kontakty biznesowe.

Był to jedyny interaktywny showroom funkcjonujący równocześnie w ramach międzynarodowych targów ISPO MUNICH ONLINE. Świetnie wpisywał się w cele i misję stowarzyszenia POG. Stowarzyszenie zyskało w ten sposób nie tylko rozpoznawalność i nowoczesny wizerunek, ale także nowych członków. Wszyscy byli zgodni, że projekt ten, odpowiadał aktualnym potrzebom, ale być może, w nieco zmienionej formule, powinien być kontynuowany podczas kolejnych edycji targów, również targów stacjonarnych.

NIKT NIE LUBI NUDY

Z uwagi na to, ze wielu odwiedzających wracało do chatki niemal codziennie, to co jakiś czas, zmienialiśmy delikatnie wystrój chatki (np. kolory zasłon i tapicerki mebli), dodawaliśmy nowe elementy interaktywne(gramofon z możliwością odtworzenia muzyki) i zmienialiśmy oświetlenie. Wszystko po to, aby ta „przestrzeń żyła” i była interesująca dla gości.

Dzięki podręcznemu menu można było bez problemu odwiedzić najważniejsze interaktywne punkty w przestrzeni showroomu.

Atmosferę chatki budował delikatny, dochodzący z tła dźwięk palącego się ognia w kominku. Można było także włączyć muzykę.


WIRTUALNE STOISKA

Idea stoisk wirtualnych zrodziła się z potrzeb klientów. Brak możliwości realnych spotkań powoduje, że szukamy alternatyw. Stoisko online to krok w innowacyjną formę wystawienniczą. Stwarza możliwości, które pozwalają na zupełnie nową formę kontaktu zarówno z produktem i ofertą, ale przede wszystkim, także z innymi ludźmi. Największą zaletą naszych przestrzeni,  jest możliwość odbywania spotkań online oraz bezpośredniej rozmowy i prezentacji produktów.

Wirtualny showroom to nie tylko targi.  To całoroczna, dostępna 24/7, wizytówka firmy oraz centrum informacji na temat prowadzonych działań. Rozwiązanie to jest ciągle rozwijane, ale już na tę chwilę można znaleźć dla niego dużo ciekawych i praktycznych zastosowań, min.

  • Spotkania z klientami
  • Prezentacja produktów i usług
  • Przeprowadzanie kampanii promocyjnych
  • Promocja nowości
  • Sprzedaż online

Zapraszamy! Może znajdą Państwo chwile i zajrzą do przygotowanej przez nas górskiej chatki?

https://vmgexpo.pl/virtual/POG

Chętnie stworzymy wirtualna przestrzeń dla Państwa marki.

Zapraszamy!


.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *